Skip to main content

Suština i smisao vaspitanja je priprema i osposobljavanje deteta za samostalan i odgovoran život i funkcionisanje u društvu i zajednici.

Definicija dobrog roditeljstva je svesnost  ovog krajnjeg cilja i osnaživanje detetove samostalnosti kroz različite faze odrastanja.Takođe i spremnost za prihvatanje detetovog odvajanja od porodice.Mnogi roditelji baš u ovom trenutku upadnu u zamku nemogućnosti pravljenja razlike između odvajanja i napuštanja.Time se deca zadržavaju u osećanju „zarobljenosti“ u fazi koja prethodi odvajanju, pa i kada se fizički i odvoje, psihološki ostaju zaglavljeni u ulozi zavisnog deteta.

Ovo je posebno uočljivo u našem kulturnom nasleđu, gde se veoma često dešava da se roditelji potpuno poistovećuju sa roditeljskim identitetom  i društvenom ulogom i u tome nalaze jedini smisao života.Sve druge uloge se podređuju ovoj, pa čak i partnerske bračne uloge bivaju bazirane samo na brizi i staranju o deci i njihovim potrebama.I nakon odlaska i poslednjeg deteta, bračni partneri shvataju koliko su se međusobno udaljili i zanemarili razvijanje ličnog odnosa i drugih zajedničkih interesovanja, da neretko baš u ovoj životnoj dobi dolazi do razvoda i razilaźenja.

Druga kategorija kojoj odvajanje deteta može da bude traumatičnije su samohrani roditelji, koji su takođe ulogom roditelja potisnuli sve ostale u daleko drugi plan i ostaju u osećanju zebnje i straha od usamljenosti i praznine.

Da budemo iskreni, nema roditelja koji ne oseća tugu zbog rastanka, to je sasvim prirodno.A sasvim je prirodno i da, ako je posao dobro odrađen, deca će nas napustiti, osamostaliti se i spremno odlepršati iz gnezda.Ponos bi trebalo da nadjača osećaj tuge i praznine.

Kako da to postignemo?

Kako da zaista olakšamo i sebi i detetu prelazak u novu životnu fazu?

Prvo bi trebalo da se podsetimo svih prethodnih faza kroz koje smo uspešno prošli:polazak u vrtić, školu, završetak osnovne škole, srednje škole…Sve smo preživeli, pa ćemo tako i odlazak na studije, zaposlenje ili šta god dovelo do odvajanja deteta.

Promenom svoje percepcije, moźemo da uočimo novi smisao u vremenu koje je pred nama.

Zašto se  ne bismo posvetili više poslu, hobiju, prijateljima, interesovanjima za koje do sada nismo imali dovoljno vremena?

Takođe, sa decom može da se na drugačiji način planira zajedničko vreme, organizovanjem izleta, ručkova, putovanja na drugačiji način nego ranije.

Kao singl roditelj čije je dete stasalo za odlazak na studije, priznajem da su mi osećanja u prethodnom periodu veoma uskomešana i prolazim kroz ista stanja kao i većina drugih roditelja.

Baveći se radom sa decom, kao i permanentnom ličnom edukacijom u oblasti NLP-a, naučila sam kako da se nosim sa trenutnom situacijom i da se radujem novim poglavljima naših života.

Trenutno smo na, kako iz šale nazivamo, oproštajnom „školskom“ letovanju, uživamo, razgovaramo, upijamo pogledima, grlimo i pravimo „zalihe“ ljubavi i sigurnosti za sve sledeće dane i izazove.

Leti ptiću moj, raširi krila i ne plaši se, šaljem ti dobre vetrove!

 

Marijana Bjelić,

prof.razredne nastave,

BrainoBrain  i Mind up edukator