Da li ste se na viber grupi roditelja dogovorili šta ćete pokloniti učitelju/učiteljici za kraj četvrtog razreda?
Jeste. Onda to znači da vaš, sada ne tako mali „mališan“ uskoro kreće u peti razred!
Šta to tačno znači za vas, a šta znači za „mališana“? I možda bi trebalo da promenim naslov teksta i da bude „Kako pripremiti sebe za stres 5. razreda?“ Ali šalu na stranu. Moje dosadašnje iskustvo kao roditelja je da nikada ne možete biti sto posto spremni na sve što vam predstoji u odrastanju vašeg deteta. Pišem u jednini jer imam jedno dete, međutim, vi koji imate dvoje i više dece, odlično znate da je svako dete „priča“ za sebe i zahteva drugačiji pristup, bez obzira što svi imaju iste uslove u porodici u kojoj odrastaju. Ja sam to naučila kroz Brainobrain program koji ima individualan pristup u radu sa svakim detetom, a imam i rođenu sestru, koja je potpuno drugačija od mene i to je fantastično.
Dakle, pred vama je period koji možete iskoristiti za „naoružavanje“ najviše strpljenjem, a zatim i raznim veštinama, među kojima, najtoplije preporučujem veštinu komunikacije sa detetom koje, pored toga što uskoro kreće u peti razred, zasigurno ulazi u pubertet!
U nastavku nekoliko korisnih predloga.
Promene, poštovanje, uvažavanje
Ovo je izuzetno osetljiv period odrastanja, prepun promena i fizičkih i emotivnih. Važno je da ih primetite i poštujete. O fizičkim promenama i dešavanjima sam sa ćerkom rezgovarala još od vrtićkog uzrasta i spram godina dodavala još detalja, tako da smo taj deo relativno bezbolno prevazišle. Onaj drugi emotivni deo me je iznenadio. Naime, moja mila, slatka devojčica više nije želela da mi dođe u zagrljaj, da se pomazi i ušuška pored mene dok gledamo TV, što nam je do skoro bilo omiljeno. To je za mene bio signal da se dešava promena koja mi se ne dopada, ali koju moram da prihvatim. Moje dete odrasta i nisam joj više toliko potrebna. Zatim, sve više vremena u svojoj sobi, po mogućstvu da su vrata zatvorena, kuckanje preko vibera sa društvom i tako dalje. Ne želeći da izgubim bliskost sa njom, tražim rešenje i zajednička interesovanja koja bi nam omogućila da više vremena provodimo zajedno. Prošle zime odgledale smo pet sezona njene omiljene serije, koju je ona već gledala, ali je ponovo samnom pogledala sve. Divno provedeno vreme i razgovor o likovima i dešavanjima u seriji su nam dali nove teme i bliskost. Ovog leta sam iskoristila kulturna dešavanja u našem gradu, pa smo zajedno bile na nekoliko koncerata. Zamislite, moja ćerka i ja ZAJEDNO na koncertima YU Grupe, Riblje Čorbe, Nevernih Beba i Kerbera. Fantastičan osećaj. Promena je jedina sigurna u životu. Stare rituale zamenite novim ritualima i u stvaranju novih rituala, uvažite mišljenje i osećanja svog deteta. Bićete prijatno iznenađeni kada im date priliku da se otvore.
Privatnost
Kada bi moja ćerka znala da pišem o njoj verovatno bi prevrnula očima i rekla „A maaamaaaa“. Da li zvuči poznato? Pažljivo birajte kako pričate o njima u njihovom prisustvu. Neke šale i situacije, na koje se do skoro smejala sada joj smetaju i čak može i da se uvredi. Da li želite da imate uvređenog tinejdžera u kući? Ja sigurno ne 🙂 Ovo se nadovezuje na poštovanje iz prethotnog dela, tako da, ako vam se poveri da ima simpatiju i kaže da nikom ne smete da kažete, tu tajnu sa sobom nosite u grob! Ako ona svima okolo ispriča i vi saznate da je ona svima rekla, to je njen izbor, ali niko od VAS ne sme da sazna! I verujte, velika je stvar dok vam se poveravaju, zato čuvajte njihovu privatnost.
Društvo
U ovom uzrastu društvo je veoma bitno. Svi težimo da pripadamo negde, da budemo prihvaćeni, omiljeni… Pokušajte da se setite sebe u tom periodu, šta vam je bilo važno? Meni da završim domaći i što pre izađem napolje. U eri tehnologije u kojoj naša deca odrastaju, ja sam presrećna kada izlazi i druži se uživo. Imam dobar odnos i komunikaciju sa roditeljima njenih drugara i drugarica i delimo iste vrednosti pa često organizujemo i druženja kod nekog kući. Veoma voli da pozove društvo, pa se ja malo potrudim, napravim neki slatkiš, kokice, ništa zahtevno i tada shvatim koliko im malo treba da budu radosni. Naravno da ja budem u drugoj prostoriji ali oni budu toliko glasni da sve čujem, što mi daje dodatni uvid u ekipu i reći ću vam. Sjajni su.
Nastavnici i škola
Učitelj/učiteljica su ih naučili osnovnim stvaima. Radne navike su individualne, ali uglavnom su sva deca bila redovna u izradi domaćih zadataka, savladala tablicu množenja i deljenja, čitala lektiu… i sad mogu dalje. Razredni starešina je sada glavna osoba od poverenja koju treba tako da im predstavite i ukoliko im zatreba bilo kakva pomoć da se obrate slobodno i bez ustručavanja. Isto važi i za nas roditelje. Imate neku nedoumicu, pozovite, pošaljite poruku, zakažite „otvorena vrata“, razgovarajte i sa predmetnim nastavnicima, predstavite im se i stavite im do znanja da ste tu za vaše dete, kao što i jeste. Nemojte čekati „krizu“ da biste otišli na razgovor, moja preporuka je da to činite barm dva puta u polugodiptu. Tako ćete biti u toku u potpunosti sa ponašanjem vašeg deteta u školi i na času, odnosom koje ima sa nastavnicima i okruženjem, aktivnošću na času, a i nastavnik će stvoriti vrlo pozitivan utisak o detetu čiji roditelji ne dolaze samo kada treba prelazna ili viša ocena. Moj lični stav što se tiče učenja je isti kao i od 1-4 razreda, pokušaj sama, ako ne ide, tu sam da pomognem, ako ne mogu ni ja da pomognem, naći ćemo ko može. Znači sve je rešivo i idemo bez stresa u školu.
Kao što vidite, najmanje sam se zadržala na samoj školi i nastavnicima, jer kada sa detetom uspostavite odnos međusobnog poverenja i poštovanja sve ostale kockice će se složiti. Ono na šta sam posebno ponosna jeste što sam svojim primerom konstantne NLP edukacije, svojoj ćerki dala vetar u leđa da upiše NLP za mlade u MindUp centru, kako bi osvestila svoje želje i ciljeve i učvrstila samopouzdanje. Tako da ćemo i tu imati zajednička interesovanja i delićemo iskustva, a što je najvažnije, nastavićemo da rastemo zajedno.
P.S. Dok ne dođe vreme za upis u srednju školu, čitamo se sa nekim drugim temama.